You are here: Home // Seni Jahitan // The tradisional way of measuring Badan Baju Kurung

The tradisional way of measuring Badan Baju Kurung

salam semua..

haa.. kali ni ade gamba..so pada sesiapa yg tak dpt nak bayangkan camne dr penulisan yg ari tu bley refer gamba2 ni

utk amik ukuran dr baju contoh..kene letak camtu..atas bahu basikan skit dlm 1 jari..tepi badan baju pun same gak..basikan 1 jari utk jahitan. Cari ambil ukuran pakai jengkal ( 1jengkal dr ibu jari ke jari antu). Letak tgn or sejengkal dimulakan dr badan baju kurung dan sekiranya ade lebihan letakkan tgn sebelah lagi. kalau refer gamba atas tu ukurannya ialah sejengkal 4 jari (dr jari telunjuk ke jari kelingking). Sekiranya nak besarkan skit ukuran badan tu atas sebb rasa2 badan cam dah montel skit tambahle lagi 2-3 jari mcm gamba kat bwh ni.

Then potong le kain tu selepas dilipat. jgn lupa utk basikan sebanyak 1 jari utk tepi jahitan bagi badan baju kurung. tambah le satu jari lagi.

Lepas potong kene buat tanda pada bahagian atas bahu baju dengan cara lipat 2 badan tadi dan tegangkan kain. Make sure bucu bwh ngan atas same. Refer gamba bwh ni..

Pastu baru gunting skit tepi kain bahu badan baju kurung, spt gamba kat yg ni…(gunting baru tu..)

Ini baru tanda utk atas bahu, tanda utk leher kene buat jugak. So caranye, lipat lagi 1 kali dan gunting skit bahagian tgh utk tebuk leher. Tgk gamba bwh..

So, inilah the tradisional way utk amik measurement bagi badan baju kurung.. esok lusa kite belaja tebuk leher plak ek.. camne nak buat bulan tas kertas dan camne nak letak atas baju supaya bila jahit baju tak terjongkit bahagian depannye tu..

later

Tags:

7 Responses to " The tradisional way of measuring Badan Baju Kurung "

  1. Imass says:

    nora

    refer email. akak try anta skit. gamab2 yg dah kecikkan dah ilang sebb laptop kene curi ni tgh dlm process re inventory smula. nak anta yg ade. saiz nye besa sgt.. manjang emial kene tendang smula.. sorry la.. lamabt le skit yea..

    Reply this comment

  2. nora says:

    kak leh sent camner nak potong kain kat baju kurung… x leh buker la kat sini..kena block..

    Reply this comment

  3. imass says:

    ros,

    FYI, itulah ibu adalah guru yg terbaik dlm ape jua subjek yg kite nak belajar, kan? She’s the nearest amongst guru2 yg kite kenal. Mcm sifu akak – Pn RJ pun belaja dr ibunye. A complete reference point! anyway nanti refer post…dah belaja ngan mak nanti, jgn lupe say tq.. :)

    Reply this comment

  4. ros says:

    :D sy hentam ajer..mula2 tu pening gak nak wat leher tu…tp try jugak la…tgk2 ok jer…yg bulan tu senang aje sbb dulu masa kecik2 tgk mak buat…mak sy reti wat bj kurung tp sy yg tak blaja dr dia…skang dah dok jauh lg lah takleh nak blaja..tu yg cr kt tenet tu…nasib baik jumpe website akak ni…leh gak blaja sikit2… tu igt nnti balik kg nak blaja dr dia plak…menambahkan ilmu yg seciput nih :D

    Reply this comment

  5. Imass says:

    ros,

    bila dah lepas buat leher tu kira terror lah..sbb ni le part yg paling mencabar tau! bulan tak cantik, tebuk lubang leher pun tak jadik..camni kalu setakat pesak, kacang je le buat ros… :P ..

    camnilah refer pd post ..akak tunjukkan gamba dia.. rupenye aritu tak abis sesi mengajar.. akak pun dah lupe.. sorryyyy

    Reply this comment

  6. ros says:

    kak…tak lepas nak potong pesak la…rase cam susah jer…wat leher n yg lain2 tu dah pass…

    Reply this comment

  7. Isyada says:

    sy br belajar buat bj kurung.belajar sendiri.masalahnya,sy x tau mcm ner nak jht les pd bj kurung? klu blh tunjuk step by step skali.tq.

    Reply this comment

Leave a Reply

Designed by ImassBeads. Powered by WordPress.